King Arthur: Legend of the Sword

Bij tijd en wijle wordt er weer een oud verhaal uit de kast getrokken om opnieuw te verfilmen. King Arthur: Legend of the Sword is de vijfde grote verfilming van de Arthurlegende.

Verhaal
De Britse koning Uther Pendragon (Eric Bana, o.a. Troy) is instaat om met zijn magische zwaard Excalibur de kwaadaardige tovenaar Mordred te verslaan en zo zijn rijk voor een ramp te behoeden. Echter, zijn broer Vortigern (Jude Law, o.a. The Talented Mr. Ripley) heeft zich in het geheim ingelaten met de duistere machten en stoot zijn broer met deze macht van de troon. De zoon van Uther, Arthur, weet als klein kind aan de slachting in het kasteel te ontkomen.

In Londinium groeit Arthur (Charlie Hunnam, o.a. Sons of Anarchy) in een bordeel op tot een sterke volwassen vent die zich inlaat met de plaatselijke criminaliteit. Als het hem toch te heet onder de voeten wordt besluit hij te vluchten, maar loopt hij in de handen van de koninklijke soldaten die hem naar Camelot sturen. Aldaar trekt hij Excalibur uit de steen en wordt hij gevangen genomen door zijn oom Vortigern. Vlak voor zijn executie wordt hij de door de rebellen onder leiding van de magiër Guinevere (Astrid Berges-Frisbey) bevrijd die hem als hun leider voor hun opstand willen. Arthur worstelt echter nog erg met zijn verleden en pas verworven macht.

Oordeel
Het is lastig om een verhaal dat al vaak verteld is in een nieuw jasje te steken. In tegenstelling tot King Arthur uit 2004 staat deze versie wel bol van de magie en is het fantasygehalte vrij hoog. Het is de vraag of dit de film ten goede komt: een reusachtige slang en een magisch zwaard waardoor je een slag kan winnen zijn wellicht een beetje te veel.

Jude Law weet op uitstekende wijze een echte dictator neer te zetten die letterlijk bereid is om over lijken te gaan. Ook Charlie Hunnam weet op geloofwaardige wijze zijn karakter neer te zetten. Het script vertoont echter toch een paar mankementen wat toch ten koste gaat aan het verhaal, maar het het verhaal zorgt er ook wel voor dat er op de juiste momenten gelachen kan worden. De vertelstijl van het verhaal kan soms verwarrend zijn door de door elkaar lopende scènes en de korte shots die gebruikt worden. Het is een gewaagde stijl van filmen waarvan het de vraag is of het het juiste effect heeft opgeleverd. King Arthur: Legend of the Sword is een redelijke film, maar zal niet uitgroeien tot een klassieker in het genre.

Eindoordeel: 7